mandag den 18. september 2017

Retro skrivebord DIY!


Jeg fandt det her fantastiske gule skrivebord på pinterest og tænkte at det ville være perfekt til min datters værelse. Så mig igang med at lede... men kunne overhovedet ikke finde noget der lignede, jo nogle meget dyre skriveborde fra 60erne af en Norsk designer. 
Jeg tænkte at det må da være muligt at kunne finde noget lignende eller lave det selv, så jeg fandt på at købe et chatol, skære det over og male det. Det fungerede ud over al. forventning og ser så flot ud på værelset.
Det kræver lidt arbejde, men er det hele værd!

1) Køb et gammelt chatol som har retro stilen.

2) Fjern skuffer og div overflødige udtræk (man kan jo beholde skrivebords udtrækket hvis man vil have en større skrive flade) min datter har ikke det store værelse, så jeg besluttede at udtrækket kunne undværes.


3) fjern skuffe knopper og div håndtag, så man kan komme til og ikke maler dem over.


4) Mål op hvor der skal saves og sav det nederste af chatolet af.

5) Så er den klar til at blive slebet og vasket med grundrens. Hvis chatolet er lakeret skal der slibes en del, for at man kan få en pæn jævn overflade når malingen kommer på.

6) Giv den en grunder, så man ikke skal male så mange gange med den endelige farve, det er en god ide at slibe lidt mellem lagene.

7) Så er det tid til at male skrivebordet i den ønskede farve, jeg havde en mint grøn i tankerne, men min datter ville have lysegul... så det fik hun ;)
OBS: Lad vær med at giv skuffe siderne maling da det kan gøre at det er svært at få skufferne til at passe bagefter. Det gik lige med denne her, men et par af dem strammer lidt.

8) Jeg gave den 3 lag maling
9) Da bagstykket er en tynd plade, har jeg forstærket den indeni med en træliste, der blev limet på. Som jeg så borede huller i til skruerne. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar