onsdag den 10. januar 2018

Min første kransekage!


Jeg har altid tænkt og fået afvide, at kransekage er en svær kage at lave.
Hvilket jeg nu har erfaret, at der er lidt sandhed i, dog var det nemmere at lave dejen end jeg havde regnet med. Det svære bunder dog i størrelsen på ringene, udformningen og så ikke mindst bagningen.
Det er virkeligt svært hvis man har en ovn der bager ujævnt og jeg har endnu ikke knækket koden over, hvordan man undgår at kagen revner. Et godt tip er at bage alle ringene på en gang, så de bliver ens farvet og så bliver de meget hurtig mørke i bunden, så det skal man tage hensyn til (se opskrift, jeg havde ikke to bageplader, så forsøgte mig med en bradepande, som ikke virkede).

Det er dog den mest lækre glasur, som stivner vildt hurtigt, men når den er tørret bliver den hård og går ikke i stykker. Den skal bruges fremover når der skal laves glasur pynt.

Opskriften fandt jeg på nettet og har lånt af Lone Landmand... her


Opskrift på Kransekage

Kagemassen
500g marcipan - med min. 60% mandler
120g mandelmel
150g flormelis
80g pasteuriseret æggehvide - da temperaturen ikke kommer særlig højt op

Glasur
150g flormelis
20g pasteuriseret æggehvide

Form og længde (har valgt at lave ringene, med 3cm forskel.. 
så fik tårnet, efter min mening en bedre form)

Den originale form, meget spids
7cm
8cm
12cm
16cm
20cm
24cm
28cm
32cm

Den mere slanke version
7cm
10cm
13cm
16cm
19cm
22cm
25cm
28cm

Fremgangsmåde

  • Riv marcipanen på den grove side af rivejernet
  • Tilsæt mandelmel, flormelis og æggehvide.
  • Ælt massen sammen med hånden til den er jævn.
  • Massen stilles nu i køleskabet en times tid.
  • Tænd ovnen på 225grader
  • For at undgå at bundene får for meget, kan man bruge to bageplader oven på hinanden, når kagerne skal bages.
  • Nu skal kagerne rulles ud i lange pølser, for at kunne arbejde med den klistrede dej, kan man fugte hænderne lidt med vand. Vaske dem helt rene ind imellem.
  • Skær dem i de ønskede længder.
  • Form rullerne så de får en trekantet pyramide form og sammel dem i enderne på bagepapir på bagepladerne.
  • Sæt pladerne i ovnen og bag kransene i ca. 12min eller til de er gyldne. Vær opmærksom på at bundene ikke får for meget, hvilket mine gjorde ret hurtigt.
  • Bland glasuren sammen og put den i en sprøjtepose.
  • Lad ringene køle af, før du pynter med glasuren
  • Påførelse af den mest lækre glasur "ever"... klip et lille bitte hul i enden af posen og lav en test, hvis linjen er for tynd, klippes et større hul, til den ønskede tykkelse er der.
  • Før med rolig hånd glasuren fra side til side, for at få det klassiske look, men man kan jo vove sig og lave et mere spændende mønster.
  • For at ringene hænger sammen, bruger jeg glasuren til at lime dem sammen.
FÆRDIG







Ingen kommentarer:

Send en kommentar